Základní škola a Mateřská škola Pod Ralskem

Stateční rodiče

Vás, kdo v dnešní době pandemie Covid-19 neohroženě posíláte své děti i přes riziko nákazy do školy, bych chtěl povzbudit a poděkovat Vám, že jste v sobě našli odvahu a nenechali je doma. Na druhé straně si nejsem jistý, zda riziko, které Vaše děti podstupují, odpovídá výsledkům, které ve vzdělávání dosahují.

Jako příklad bych chtěl uvést úroveň vzdělání v Čínské lidové republice (ČLR). 

V roce 2018 navštěvovalo v ČLR základní a střední školy 50 milionů žáků a studentů. Stává se, že je ve třídě 200 a více studentů. Jejich rozvrh je různorodý, ale obecně lze říci, že čínské děti už ve svých 10 letech vstávají v 6 hodin ráno a končí v 21:30. Některé mají od 17:00 soukromé lekce jazyků, zpěvu, vědy atd. V půl desáté jdou spát, ale obvykle se učí do půlnoci. (Ano, desetiletí žáci.) Průměrný žák základní školy má vědomosti jako ti nejlepší žáci naší základní školy a ti nejlepší dosahují vědomostí našich maturantů. Ti chudší jdou pomáhat rodičům, a to od odpoledne až do večerních hodin, aby zvýšili rodinný příjem. Mnohdy proto, že jejich malé ruce jsou šikovnější pro montování mobilních telefonů nebo jiných zařízení. Tím zvyšují rodinný příjem až o třetinu. Domácí úkoly dělají až před půlnocí. Výsledkem je, že v testech PISA 2018 (celosvětové testování znalostí) skončili v matematice, čtení a přírodovědě studenti centrální Číny vždy na prvním místě.

Zde je odkaz na video, kde se můžete podívat na běžný den 10-ti leté školačky v Pekingu. Video je z oficiálních zdrojů čínské státní televize: https://www.youtube.com/watch?v=a_VbHhMrwtw

 

A nyní bych se rád několika slovy zmínil o českém školství. V testech PISA 2018 čeští studenti v matematice skončili na 22. místě, v přírodopise na 21. a ve čtení na 25. místě. Jak sami vidíte, přes  všechny řeči, které se vedou v mediích, na ministerstvu školství a mezi odbornou veřejností, naše školství na tom není nijak dobře. Výsledky jsou dlouhodobě se zhoršující a lze tedy očekávat, že i nadále bude naše školství upadat.  Paradoxem je, že se nároky za posledních 30 let zvýšily, ale schopnost dosahování požadavků se významně snížila, takže toho naši studenti umí méně než jejich vrstevníci před třiceti lety.

Náš přístup připomíná ten v USA. Užívejme si a nestarejme se o zítřek. Kdosi to komentoval slovy, že když postavili v New Yorku sochu svobody, měli současně postavit sochu zodpovědnosti.

A proto bych chtěl apelovat na Vás, stateční rodiče a odvážní studenti. Má-li Vaše odvaha mít smysl, je potřeba využít každý okamžik ve škole a je-li to možné, tak i doma k získávání kompetencí a dovedností, které budete velmi brzy potřebovat, neboť naše svoboda je a byla vždy relativní. Tedy mohu vyjít před dům, ale už nemohu roztáhnout křídla a odletět. Pokud, ale budu vzdělaný a dost chytrý na to, že jednou taková křídla vyrobím, tak moje svoboda roste úměrně znalostem, které získám. To si však od nás žádá, abychom za své životy převzali zodpovědnost.  Všem se líbí nové a krásné věci a všichni chápeme, že si na ně musíme vydělat. K mému údivu však není mnoho studentů, kteří chápou (přijímají zodpovědnost), že když budou ve škole kvůli čárce v docházce, budou v hodinách spát, koukat do stropu, bavit se a nedávat pozor, mohou očekávat jedno – až přijde doba, kdy ČLR vypustí svých 1,4 miliardy obyvatel do světa, naše děti budou vedle čínských studentů dělat pouze pomocné práce a jejich svoboda se velmi ztenčí,  protože na víc jejich znalosti nebudou stačit. Bohužel, jak se zdá, ta doba už není příliš daleko.

 

A zde jsou testy PISA z roku 2018  v angličtině.

https://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment

 

 

PS: Zeptáte-li se, vážení rodiče, co se Vaše děti ve škole naučily, obávám se, že Vám odpoví: „Spát s otevřenýma očima.“

 

Pavel Polák

učitel ZŠ

Datum vložení: 16. 9. 2020 13:22
Datum poslední aktualizace: 16. 9. 2020 13:23
Autor: Mgr. Pavel Polák

O nás

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Překlad (translations)

eu fondy                    mleko_do_skol                    ovoce_do_skol                    znak_mimon